top of page

Профілактика дислексії. Перевір свою дитину.



Чоловік та хлопчик сидять за столом за книгою
Начання читанню

Практично всі батьки ще на стадії очікування появи на світ малюка, уявляють собі, на кого він буде схожий, як з ним гулятимуть, співатимуть колискові та читатимуть казки. До перших кроків мине ще чимало часу, а от книжки не тільки можна, а навіть потрібно починати читати якомога раніше.


Жоден мультфільм, жодне розвивальне заняття не замінить дитині книжки. На ранньому етапі це один із варіантів пізнання світу, пізніше - це і виховання, і соціалізація, і величезне джерело знань. У кожному віці саме читання формує багатий мовний запас, вміння зв'язано доносити свої думки, збільшує інтелектуальний потенціал дитини.


Кожному періоду зростання не лише передбачені свої книжки, а й певні вікові межі, коли дитина може й повинна освоїти певний пласт навичок та отримати при цьому відповідні знання. Звісно, такий графік не є аксіомою, кожна дитина індивідуальна й опановує навички читання у своєму темпі, але як орієнтир батьки повинні мати його на увазі.



Навики читання: вікові етапи

Дошкільний вік


Немовлята (0-12 місяців) 

Малюки (1-2 роки) 

Дитсадівці (3-4 роки)

Дошкільнята (5-6 років) 

виявляють перший інтерес до книжок, тягнуться до них;

розпізнають і називають предмети, які бачать у книжці: посуд, тварини, автомобілі;

уміють правильно й акуратно поводитися з книжками;

справляються з поняттям звук-буква, легко демонструють літеру, яка підходить під чутний звук;

намагаються перегортати сторінки, дітей дуже захоплює цей процес;

мінімальним набором слів описують сюжет картинок;

розуміють, що слова читаються зліва направо, а сторінки зверху вниз;

визначають порядок звуків у простих словах;

намагаються перегортати сторінки, дітей дуже захоплює цей процес;

з кількох книжок обирають саме ту, яку просять;

переказують досить довгі твори;

можуть "грати" буквами в схожих словах: дочка-ніч, сон-слон, Маша-Даша;

видають звуки, спочатку це просто емоції, пізніше з'являється усвідомлене "коментування" побаченого: як говорить котик? а мишка? а машинка?

запам'ятовують короткі віршики або фрази з улюблених книжок і охоче їх декламують;

помічають риму і з задоволенням римують слова;

співставляють почуте слово з написаним;


вдають, що читають книжки, перегортаючи сторінки і водячи пальчиком рядками - ця гра розвиває дитячу фантазію і вітається педагогами.

знають багато букв і роблять спроби складати склади;

аналізують книгу, відповідаючи на запитання: хто, коли, куди, кого. Легко переказують твір;



запам'ятовують написання свого імені або логотипів, легко їх розпізнають навіть серед інтенсиву друкованої інформації.

можуть припустити продовження недочитаної історії;




виявляють інтерес до інформаційних книжок - приходить пора дитячих енциклопедій. Книжки заради розваги вже менш цікаві.




фантазують на задану тему;

Школярі:

Молодшокласники (6-7 років) 

Середня школа (7-10 років) 

Підлітки і старшокласники 

з'являється швидкість читання;

глибокі знання орфографії та пунктуації;

словниковий запас досить багатий;

відомі правила правопису;

читання стає повною мірою джерелом знань, з'являється інтерес до журналів і книжок конкретної тематики (космос, мода, техніка, тварини, пригоди);

аналізують розвиток і взаємодію персонажів, використовують при цьому розширені цитати з тексту;

незнайомі слова не ставлять у глухий кут, кругозір дитини дає їй змогу зрозуміти синоніми;

дитина вільно описує прочитане, роблячи аналіз і даючи особисту оцінку того, що відбувається;

мають чітку думку щодо твору, оцінюють його ідею та літературне втілення;

час розвивати самоконтроль: якщо дитина не зрозуміла речення - вона повертається і перечитує його, намагаючись вникнути в прочитане;

визначає основну тему твору та побічні сюжетні лінії;

розуміють іронію, сарказм, алегоричність або, навпаки, недомовленість.

проводить аналогії з раніше прочитаними книжками або життєвими історіями.

порівнює та аналізує одночасно кілька творів;



цитує текст на підтвердження своїх слів;



розуміє метафори, алегорії, гіперболи (літер.).





Профілактика дислексії. Що робити, якщо ви помітили труднощі з читанням у вашої дитини?


Якщо ваша дитина відчуває труднощі з читанням або засвоюваністю матеріалу - не чекайте, що вона переросте цю проблему або все якось само собою вирішиться. Перший і головний ваш крок - зверніться до фахівця за діагностикою. Це дасть вам чітке розуміння, де ви перебуваєте і що робити далі.


Кожен вищеописаний етап має під собою чітке обґрунтування і свідчить про певний виток розвитку дитини.


профілактика дислексії

Не ігноруйте сигнали, які подає вам дитина, пропускаючи той чи інший етап!

У майбутньому це може призвести до серйозних проблем під час навчання в школі. Ба більше, кожен етап має свої реперні точки, які u можуть багато чого сказати про рівень інтелектуального розвитку дитини та проблеми зі здоров'ям, які вона має.




Comments


bottom of page